Επίκαιρη Ερώτηση Π. Πέρκα

 


Συζήτηση Επίκαιρης Ερώτησης Π. Πέρκα: «ΕΜΥ: υποβάθμιση, παραβίαση Ευρωπαϊκών Κανονισμών, αεροναυτιλιακή διακινδύνευση, αλλά για την κυβέρνηση ‘όλα καλά’» (video)

 Το ζήτημα της λειτουργικής υποβάθμισης της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας (ΕΜΥ), ως αποτέλεσμα των πολιτικών της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, ανέδειξε η Βουλεύτρια Φλώρινας και Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας (Κ.Ο.) της Νέας Αριστεράς, κατά τη συζήτηση Επίκαιρης Ερώτησης.

 Ζήτημα, το οποίο όμως για την κυβέρνηση δεν υφίσταται, αφού, όπως απάντησε ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, «η ΕΜΥ συνεχίζει απρόσκοπτα το έργο της». Προφανώς για τον κ. Δαβάκη, δεν αποτελεί πρόβλημα τίποτα από τα παρακάτω:

 -          Ότι δυο χρόνια μετά την ψήφιση του Νόμου 5075/2023, και έπειτα από τρία αναποτελεσματικά σχέδια Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ), η διαδικασία μεταφοράς της ΕΜΥ στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (ΥΚΚΠΠ) παρέμεινε διοικητικώς ατελέσφορη, αφού εντοπίστηκαν αντιθέσεις με τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς Αεροναυτιλίας και το λειτουργικό πλαίσιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) και του ΥΚΚΠΠ.

 

«Μπορεί να λέτε, κύριε Υπουργέ, ότι όλα είναι καλά, διότι μέχρι την έκδοση της σχετικής ΚΥΑ, το σύνολο των διοικητικών πράξεων της ΕΜΥ εκδίδεται σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα ισχύουσες διατάξεις, ας είμαστε όμως ειλικρινείς. Η εν λόγω ΚΥΑ δεν πρόκειται να εκδοθεί», είπε χαρακτηριστικά η Π. Πέρκα.

 

-          Ότι στο νέο ΠΔ 72/2025 του περασμένου Αυγούστου που αφορά στον Οργανισμό Πολιτικού Προσωπικού του ΥΠΕΘΑ δεν συμπεριλαμβάνεται το προσωπικό της ΕΜΥ, ενώ παράλληλα καταργούνται οι διατάξεις του προηγούμενου ΠΔ (79/2018), στο οποίο η ΕΜΥ συμπεριλαμβανόταν ως υπηρεσία του ΥΠΕΘΑ.

 

«Να σημειώσουμε αρχικά ότι η ΕΜΥ υπάγεται χωρίς Οργανόγραμμα στο ΥΚΚΠΠ, το οποίο επίσης δε διαθέτει Οργανισμό Πολιτικού Προσωπικού. Αλλά πέρα από αυτό, το καταργηθέν ΠΔ 79/2018 ανήκει στις «ισχύουσες διατάξεις», δυνάμει των οποίων θα πρέπει να εκδίδεται το σύνολο των διοικητικών πράξεων της ΕΜΥ, μέχρι την έκδοση της περιβόητης ΚΥΑ, σύμφωνα με το Ν5075/2023. Καταλαβαίνετε το αδιέξοδο; Είναι σαφές ότι υφίσταται ευθεία εφαρμοστική αντίθεση μεταξύ του Ν5075/2023 και του ΠΔ 72/2025» σημείωσε η Βουλεύτρια Φλώρινας.

 

«Τι σημαίνει αυτό; Εντελώς ενδεικτικά, με το νέο ΠΔ 72/2025 νομοθετείται η κατάργηση της Διοικητικής Δομής και του υπάρχοντος Οργανογράμματος της ΕΜΥ, αλλά και η συνεπαγόμενη απονομιμοποίηση της Υπηρεσίας: να τεκμηριώνει προϋποθέσεις παρόχου Αεροναυτιλίας για το Ελληνικό FIR, να πιστοποιεί/συντηρεί τα μετεωρολογικά όργανα όλων των αεροδρομίων κατά τα Διεθνή Πρότυπα Ποιότητας (EN ISO 9001:2015), να παρέχει Αεροναυτιλιακές μετρήσεις και Προσωπικό σε όλα τα αεροδρόμια της επικράτειας, να παρέχει ναυτιλιακά δεδομένα, να συμμετέχει στο Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων (ΕΣΚΕΔΙΚ), στην Επιτροπή Εκτίμησης Κινδύνου και στην ευρύτερη υποστήριξη του ΥΚΚΠΠ».

 

-          Ότι για όλες τις διαδικασίες που σχετίζονται τόσο με το Ν5075/2023, όσο και με το ΠΔ72/2025, που ουσιαστικά μεταβάλουν ριζικά το ‘λειτουργικό σύστημα’ της ΕΜΥ, αλλάζουν δηλαδή θέματα μείζονος επιχειρησιακής σημασίας, δεν έχουν εφαρμοστεί οι διαδικασίες ενημέρωσης που ορίζονται στους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και δεν έχει προηγηθεί η διεθνώς προβλεπόμενη μελέτη εκτίμησης κινδύνου. Και φυσικά, δεν έχει ληφθεί η προαπαιτούμενη έγκριση από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), όπως ορίζεται από την ενωσιακή νομοθεσία, αλλά και από το Ν4757/2020, ο οποίος την ορίζει ως αρμόδια εποπτεύουσα Αρχή.

 

«Χωρίς έγκριση της ΑΠΑ, ο Πάροχος Αεροναυτιλίας δεν επιτρέπεται να υλοποιήσει οποιαδήποτε αλλαγή επηρεάζει το συνδυασμό διαδικασιών, ανθρωπίνων πόρων και εξοπλισμού. Τι λέει η ΑΠΑ γι’ αυτό; Διότι προφανώς το γνωρίζει. Άλλη μια περίπτωση που η Αρχή είναι απούσα», σχολίασε δηκτικά η Γραμματέας της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς.

 

-          Ότι για τις παραπάνω λειτουργικές συνθήκες που αντιμετωπίζει η ΕΜΥ δεν έχει υπάρξει η προβλεπόμενη από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, ενημέρωση ασφαλείας των Διεθνών Οργανισμών (ICAO, EASA, NATO, IATA, EUROCONTROL, ENCASIA, WMO, ECAC κ.ο.κ), τη στιγμή που, λόγω της αύξησης των συντελεστών επικινδυνότητας, η Διεθνής Αεροπορική Κοινότητα επηρεάζεται άμεσα.

 Η Π. Πέρκα, ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή της, υπογράμμισε τα εξής: «Καταλαβαίνετε λοιπόν πως η λειτουργική αποδόμηση της ΕΜΥ που σας περιέγραψα, σε συνδυασμό με την μη τήρηση των διαδικασιών ελέγχου, συνιστούν επιλογές υψηλής αεροναυτιλιακής διακινδύνευσης, οι οποίες αντίκεινται στους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και υποβαθμίζουν συστηματικά την αξιοπιστία των κρίσιμων μετεωρολογικών μετρήσεων που απαιτούνται για τις αεροπορικές μετακινήσεις.

 Το γεγονός αυτό αποτελεί νομοτελειακά ισχυρό συντελεστή πτητικής και επιχειρησιακής αβεβαιότητας για τους αποδεκτές των μετεωρολογικών δεδομένων αεροναυτιλίας [Fraport Greece, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. (ΔΑΑ), FRONTEX, Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας & Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ), ΥΠΑ, ΥΠΕΘΑ, ΥΚΚΠΠ, ΕΣΚΕΔΙΚ κ.ο.κ], καθώς αυξάνονται σημαντικά οι πιθανότητες να υπάρξουν λάθος χειρισμοί και αποφάσεις στο πεδίο.

 Κι όλα αυτά συμβαίνουν, τη στιγμή που, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), το 2024 οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες συνέβαλαν στο 22% των αεροπορικών ατυχημάτων κι ενώ η επιβατική κίνηση και ο πτητικός φόρτος στα ελληνικά αεροδρόμια αυξάνονται αλματωδώς – το διάστημα Ιανουάριος – Αύγουστος 2025 έφτασε τους 57.457.778 επιβάτες».

 

Δείτε εδώ το video: https://youtu.be/6AvKEvOuwjQ

 

 

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου