Η Ελλάδα έχει Εξαγωγές, έχει Παραγωγή Μεγάλη προοπτική ανάπτυξης, από πολλά προϊόντα

 


 

·         Σε 21 Προϊόντα η Ελλάδα είναι στους Leader παγκοσμίως!

·         Προϊόντα με πολύ μεγάλη ανάπτυξη Εξαγωγών δείχνουν το δρόμο

·         Μεγάλη αύξηση Εξαγωγών προϊόντων υψηλής τεχνολογίας

 

Μεγάλη προοπτική ανάπτυξης των ήδη βελτιωμένων ελληνικών Εξαγωγών φαίνεται από Μελέτη, που πραγματοποίησε η εταιρία Global Greece  - International Business Projects, με καινοτόμες προσεγγίσειςΑπό την ανάπτυξη των Εξαγωγών, σε βάθος 8ετίας, σκιαγραφείται μία εικόνα της παραγωγικής δυναμικής της χώρας, καθόλου αμελητέας.

 

Η Μελέτη αποδεικνύει το εσφαλμένο της περιρρέουσας και αναπαραγόμενης αντίληψης ότι: ‘Η Ελλάδα δεν παράγει τίποτε’, ότι οι εξαγωγές μας είναι ασήμαντες και ότι πρέπει να αλλάξει ολοκληρωτικά το παραγωγικό μοντέλο της χώρας. Αποδεικνύει ότι η Ελλάδα και Παράγει και Εξάγει.

 

Προφανώς τα πράγματα δεν είναι ιδανικά, τα ισοζύγια, εμπορικό και τρεχουσών συναλλαγών, είναι ακόμη αρνητικά, υπάρχει ανάγκη βελτίωσης της ελληνικής παραγωγής και των εξαγωγών. Το υπάρχον μοντέλο σαφώς και πρέπει να βελτιωθεί, κυρίως ως προς την παραγωγή και εξαγωγή περισσότερων προϊόντων ελληνικής και υψηλής προστιθέμενης αξίας, καθώς και τυποποιημένων προϊόντων, έναντι των χύμα, σαφώς πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα που προκαλούν οι τεχνολογικές εξελίξεις στον κόσμο αλλά δεν είναι προς πλήρη απόρριψη και ριζική αλλαγή, όπως αποδεικνύεται.

 

1.  Δεδομένα από τις ελληνικές ΕΞΑΓΩΓΕΣ που αποδεικνύουν τον ισχυρισμό

 

Η εξέλιξη των ελληνικών ΕΞΑΓΩΓΩΝ στα τελευταία οκτώ χρόνια είναι σταθερά ανοδική, με ιδιαίτερα έντονο ρυθμό στα τρία τελευταία. Το 2023 σημειώθηκε μικρή πτώση χωρίς ωστόσο να αλλάζει σημαντικά η συνολική εικόνα μεγάλης ανόδου, ειδικά την τελευταία τετραετία.

Η ποιοτική ανάλυση των ΕΞΑΓΩΓΩΝ δίνει αισιόδοξα μηνύματα

Με βάση τα στοιχεία της Eurostat, το 2010 οι ΕΞΑΓΩΓΕΣ αγαθών και υπηρεσιών αντιστοιχούσαν στο 22% του ελληνικού ΑΕΠ. Το 2021 το ποσοστό αυτό σχεδόν διπλασιάστηκε φθάνοντας στο 41%.

Με βάση τα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, το 2021 η Ελλάδα είχε έξι κατηγορίες αγαθών των οποίων οι ΕΞΑΓΩΓΕΣ ξεπέρασαν το 1% του ΑΕΠ. Πριν από την έναρξη της ελληνικής κρίσης χρέους (το 2008), είχε μόνο μια, τα πετρελαιοειδή.

Η Ελλάδα έχει αυξήσει εντυπωσιακά τις ΕΞΑΓΩΓΕΣ αγαθών υψηλής τεχνολογίας

Και πάλι με βάση τα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, το 2020 το ποσοστό ελληνικών ΕΞΑΓΩΓΩΝ προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, στο σύνολο των βιομηχανικών ΕΞΑΓΩΓΩΝ ήταν 13,2%, σημαντικά υψηλότερο εκείνων της Ιταλίας (9%), της Ισπανίας (7,7%) και της Πορτογαλίας (7,1%), ενώ προσεγγίζει το ποσοστό της Γερμανίας (15,5%).

 

Μεγάλη ήταν όμως και η αύξηση στις ΕΞΑΓΩΓΕΣ υπηρεσιών, και στις Άμεσες Ξένες Επενδύσεις κι έτσι καλύφθηκε σημαντικό μέρος του ελλείμματος του Ισοζυγίου Τρεχουσών Συναλλαγών.

 

2.  Οι τάσεις ανάπτυξης ανά προϊόν δείχνουν το δρόμο

Οι ελληνικές ΕΞΑΓΩΓΕΣ αυξήθηκαν στην 8ετία 2015-2022 κατά 111% ενώ στην τελευταία μελετούμενη χρονιά 2021-2022 κατά 33%. Στους Πίνακες της Μελέτης φαίνεται η αύξηση που σημείωσε κάθε προϊόν. Βλέπουμε ότι κάποια προϊόντα σημείωσαν πολύ μεγαλύτερη από τη μέση, έως και τεράστια αύξηση. Είναι προϊόντα τα οποία θα οδηγήσουν στο μέλλον τις ελληνικές ΕΞΑΓΩΓΕΣ σε ακόμη μεγαλύτερα μεγέθη και θα βελτιώσουν το ισοζύγιο. Προφανώς αποτελούν προϊόντα τα οποία θα πρέπει να ενισχυθούν από τις πολιτικές.

 

Η πρώτη κατηγορία ενδιαφέροντος αποτελείται από τα προϊόντα τα οποία συγκεντρώνουν όλα τα πλεονεκτήματα. Δηλαδή μεγάλες ποσότητες, μεταποίηση, μεγάλη-πολύ μεγαλύτερη του μέσου όρου - αύξηση των εξαγωγών τους. Αυτά όπως φαίνεται είναι: Φάρμακα - Ράβδοι από αλουμίνιο και από σίδηρο - Δίοδοι, τρανζίστορ – Φωτοβολταϊκά - Ηλιακοί θερμοσίφωνες – Αρτοποιήματα - Φυγοκεντρικοί  ξηραντήρες - Μηχανές φιλτραρίσματος - Είδη συσκευασίας από χαρτόνι - Παρασκευάσματα καθαρισμού και εντομοκτόνα - Παρασκευάσματα διατροφής από αλεύρι.

 

Προϊόντα τα οποία σημείωσαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη των ΕΞΑΓΩΓΩΝ τους, άρα καθίστανται πρώτης προτεραιότητας για να ‘εκτινάξουν’ κι άλλο τις ΕΞΑΓΩΓΕΣ της χώρας, είναι: Βαλίτσες, νεσεσέρ, θήκες, χαρτοφύλακες, σχολικές τσάντες - Συσκευές υγρών κρυστάλλων, λέιζερ, οπτικές συσκευές και όργανα - Μικρόφωνα και βάσεις για αυτά, ηχεία, ακουστικά - Ηλεκτρικές συσκευές για τη μεταγωγή ή την προστασία ηλεκτρικών κυκλωμάτων - Υφαντά υφάσματα από συνθετικά νήματα - Έπιπλα και μέρη αυτών.

 

Τέλος υπάρχει και μια σειρά από προϊόντα τα οποία η Ελλάδα εξάγει σε μικρές ποσότητες αλλά σημείωσαν τεράστια τάση ανάπτυξης των ΕΞΑΓΩΓΩΝ τους, στα οκτώ τελευταία χρόνια. Πολύ σημαντικό θα είναι να ενισχυθούν ώστε να συνεχιστεί αυτή η τάση και να δώσουν σύντομα και τα μεγάλα νούμερα.

Αξίζει να σημειώσουμε τα εξής: Ανδρικά και γυναικεία ενδύματα και πανωφόρια – Καπέλα - Τεχνουργήματα από υφαντικές ύλες - Είδη για σωματική άσκηση - Στηρίγματα στρώματος και κλινοσκεπάσματα - Ηλεκτρικά ολοκληρωμένα κυκλώματα και Ηλεκτρικοί αγωγοί - Παρασκευάσματα διατροφής.

 

Υπάρχουν ωστόσο και προϊόντα τα οποία  στο μελετώμενο χρονικό διάστημα 2015-2022 σημείωσαν την μεγαλύτερη μείωση ή ελάχιστη ανάπτυξη των Εισαγωγών τους. Όλα αυτά είναι ελπιδοφόρα προϊόντα, δείχνουν μια τάση βελτίωσης της εγχώριας παραγωγής και είναι τα εξής:

Παρασκευάσματα διατροφής από αλεύρι - Παρασκευάσματα για τα μαλλιά - Γυναικείες μπλούζες και πουκάμισα - Εκχυλίσματα καφέ ή τσαγιού - Γάζες, επίδεσμοι, έμπλαστρα - Τηλεοράσεις και ραδιόφωνα - Αρώματα τουαλέτας

Βρεφικά ενδύματα – Μπύρες - Ψάρια κατεψυγμένα - Παρασκευάσματα κρεάτων -

Ηλεκτρογεννήτριες.

 

Στον κλάδο  των Τροφίμων ξεχωρίζουμε τη μεγάλη δυναμική  των Παρασκευασμάτων από Άλευρα και των προϊόντων Αρτοζαχαροπλαστικής. Είναι ένας κλάδος ο οποίος σημειώνει μεγάλη ανάπτυξη παγκοσμίως και δεν έχει περιορισμούς όσον αφορά σε τοπικές πρώτες ύλες. Πολύ καλή είναι επίσης η προοπτική των Μαρμελάδων και των Γλυκών Κουταλιού. Η δυναμική των ‘ναυαρχίδων’ μας Ελαιόλαδο, Ελιές, Ψάρια, Φρούτα, Κομπόστες, Παρασκευάσματα Διατροφής είναι σταθερή.

 

Στην κατηγορία των Καταναλωτικών Προϊόντων βλέπουμε τεράστια και σταθερή δυναμική να σημειώνουν τα είδη Υπόδησης, τα Έπιπλα-Φωτιστικά, το Χαρτί και τα είδη του, το Ξύλο, τα Κεραμικά, τα Παιχνίδια και τα Οργανα Γυμναστικής.

Καλά πηγαίνουν επίσης η Ένδυση και μάλιστα με πολύ μεγάλα μεγέθη και το Ύφασμα.

 

Στην κατηγορία των εξαγόμενων Α’ υλών και Βιομηχανικών Προϊόντων βλέπουμε μια καλή και σταθερή προοπτική στα μεγαθήριά μας Αλουμίνιο, Σίδηρος και Χάλυβας, Χαλκός και τα βιομηχανικά ή τελικά προϊόντα τους, στα Πλαστικά, Χημικά και Χρωστικά, τις Μηχανές και τις Ηλεκτρικές Μηχανές και Συσκευές. Είναι τα προϊόντα με τη μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία και τη μεγαλύτερη στήριξη της ελληνικής οικονομίας. Να σημειώσουμε τη θετική θέση ανάμεσά τους των Οπτικών και Οργάνων τα οποία είναι προϊόντα υψηλής τεχνολογίας, ενώ πολύ μεγάλη ανάπτυξη, αν και με μικρά προς το παρόν μεγέθη, καταγράφουν τα Καθαριστικά και τα Εντομοκτόνα.

 

3.  Ταυτόχρονη Μελέτη ΕΞΑΓΩΓΩΝ - Εισαγωγών

Από τα κυριότερα προϊόντα που ΕΞΑΓΕΙ η Ελλάδα, έχουν ταυτόχρονα μεγάλες Εισαγωγές τα Φάρμακα, τα Πλαστικά, τα προϊόντα Ένδυσης, οι Ηλεκτρικές συσκευές, τα προϊόντα χαρτιού, τα Μηχανήματα, τα Παρασκευάσματα διατροφής, τα Χημικά, τα Οπτικά, το ακατέργαστο Αλουμίνιο, τα παιχνίδια, τα όργανα Γυμναστικής, τα Πλαστικά είδη, τα Καλλωπιστικά, τα Φωτοβολταϊκά-είδη LED.

Αντίθετα, στο Αλουμίνιο, στα Φρούτα, στο Ελαιόλαδο και τις Ελιές, στις Κομπόστες, στο Βαμβάκι, έχουμε μόνο ΕΞΑΓΩΓΕΣ.

Από τα κυριότερα προϊόντα που Εισάγει η Ελλάδαπραγματοποιούμε ταυτόχρονα και ΕΞΑΓΩΓΕΣ, στα Μηχανήματα, Ηλεκτρικές συσκευές, Υπολογιστές, Τυριά και Ψάρια.

Αντίθετα, στα Αυτοκίνητα, στα Οργανικά Χημικά, στα Κρέατα, στα Τηλέφωνα, στα ιατρικά όργανα, στα Ανοσολογικά προϊόντα σημειώνουμε μόνο Εισαγωγές.

 

4.  Υπάρχουν 21 Προϊόντα στα οποία η Ελλάδα είναι στους Leader παγκοσμίως!

Μάλιστα εξ’ αυτών τα 13 είναι φυσικά (αγροτικά) προϊόντα, τα 6 προϊόντα προστιθέμενης αξίας και τα 2 Βιομηχανικά (Μηχανήματα και Ηλιακοί Θερμοσίφωνες). Και αυτό δείχνει ότι η χώρα έχει Παραγωγή.

Τα προϊόντα αυτά είναι:

 

4.                  Γιαούρτι

5.      Τυριά (ΦΕΤΑ)

6.      Λαβράκι - Τσιπούρα

7.      Βερίκοκα, κεράσια, ροδάκινα, νεκταρίνια, δαμάσκηνα

8.      Ροδάκινα κονσέρβα

9.      Ακτινίδια

10.  Παρθένο Ελαιόλαδο

11.  Εξευγενισμένο Ελαιόλαδο

12.  Ελιές παρασκευασμένες ή διατηρημένες

13.  Τουρσί

14.  Εσπεριδοειδή

15.  Επεξεργασμένα Λαχανικά 

16.  Μαρμελάδες – Γλυκά Φρούτων (Κουταλιού)

17.  Βαμβάκι

18.  Καπνός

19.  Αλουμίνιο

20.  Τσιμέντο Πόρτλαντ

21.  Μάρμαρα Ακατέργαστα, Κατεργασμένα και Τεχνουργήματα

22.  Κλωστοϋφαντουργία και Ένδυση - Γούνες

23.  Μηχανήματα

24.  Ηλιακοί Θερμοσίφωνες

 

Τα προϊόντα στα οποία η Ελλάδα δεν είναι απλά ανάμεσα στους Leader αλλά έχει πολύ σημαντική θέση στις παγκόσμιες ΕΞΑΓΩΓΕΣ, είναι δηλαδή στην 1η 5άδα είναι τα: Λαβράκι, Ελιές, Ελαιόλαδο, Κομπόστα ροδάκινο, Ακτινίδια, Μάρμαρα.

 

5. Ελληνική Προστιθέμενη Αξία

Εδώ υπάρχει ένα πρόβλημα της χώρας το οποίο πρέπει να βελτιωθεί.

Η Ελλάδα ΕΞΑΓΕΙ περισσότερο προϊόντα χύμα, όπως στα τρόφιμα, στο βαμβάκι και στον καπνό και ανώνυμα προϊόντα (φασόν) όπως στην ένδυση. Το ευχάριστο είναι ότι στα τελευταία χρόνιά έχουν γίνει σημαντικά βήματα προόδου.

 

6. Προτάσεις για περαιτέρω ανάπτυξη εξαγωγών

Η Μελέτη αυτή και τα δεδομένα που παρουσίασε αποδεικνύουν ότι η Ελλάδα έχει ΠΑΡΑΓΩΓΗ και ΕΞΑΓΩΓΕΣ.

Το παραγωγικό μας μοντέλο πρέπει όντως να αλλάξει προσαρμοζόμενο στα κατακλυσμιαία νέα δεδομένα που προκαλούν οι τεχνολογικές εξελίξεις στον κόσμο. Όχι όμως ριζικά, σε σχέση με τα μέχρι τώρα δεδομένα.

 

Το υπάρχον μοντέλο σαφώς και πρέπει να βελτιωθεί, κυρίως ως προς την παραγωγή περισσότερων προϊόντων ελληνικής και υψηλής προστιθέμενης αξίας, καθώς και τυποποιημένων προϊόντων, έναντι των χύμα, αλλά δεν είναι προς πλήρη απόρριψη και ριζική αλλαγή, όπως αποδεικνύεται. Άλλωστε είναι απόλυτα συνυφασμένο με τις εδαφικές δυνατότητες της χώρας, την παράδοση και τους τομείς όπου συγκεντρώνει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, με τις καταναλωτικές μας συνήθειες, με άλλους τομείς της οικονομίας όπως ο τουρισμός, πράγματα τα οποία ούτε είναι δυνατόν να αλλάξουν ριζικά, ούτε και θα ήταν συμφέρον.

 

Η υποκατάσταση Εισαγόμενων προϊόντων με ελληνικά, ωφέλιμη για κάθε χώρα με τη συμβατική λογική, δεν είναι πανάκεια ούτε εφικτή για πολλά προϊόντα. Δεν προσθέτει πλεονεκτήματα στην οικονομία της χώρας αν δεν μπορούν τα ελληνικά προϊόντα όχι μόνο να αντικαταστήσουν τα εισαγόμενα αλλά να γίνουν ανταγωνιστικά στις διεθνείς αγορές και να ΕΞΑΓΟΝΤΑΙ.

 

Εξαίρεση στον κανόνα αυτό, σύμφωνα με τις τελευταίες παγκόσμιες εξελίξεις, όπως τις καθορίζουν οι πόλεμοι και η κλιματική αλλαγή, αποτελούν προϊόντα στα οποία η χώρα θα πρέπει να έχει μια δική της παραγωγή και επάρκεια για λόγους ασφάλειας.

 

Ως προς το Εμπορικό Ισοζύγιο, σαφώς καλό είναι να υποκαταστήσουμε κάποιες Εισαγωγές με ελληνική παραγωγή αλλά, ακόμη σημαντικότερο ίσως είναι να αντικαταστήσουμε εξαγόμενα πρωτογενή προϊόντα με αντίστοιχα ελληνικής προστιθέμενης αξίας. Δεν είναι χρήσιμο να υποκαταστήσουμε Εισαγωγές όταν η εντόπια παραγωγή δεν έχει πλεονεκτήματα στη διεθνή παραγωγή και αγορά. Για παράδειγμα, να παράγουμε περισσότερο κρέας ώστε να καλύψουμε την εγχώρια ζήτηση και να περιορίσουμε έτσι τις Εισαγωγές του, όπως πολλοί διατείνονται.

 

Κοντολογίς, τη μεγαλύτερη σημασία έχουν οι ΕΞΑΓΩΓΕΣ προϊόντων ελληνικής προστιθέμενης αξίας.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου